Toke Kruse: Syv konkrete råd til, hvordan små virksomheder kan øge likviditeten, mens coronavirussen hærger

774 visninger

17. mar. 2020

Jeg startede selv min tidligere virksomhed Billy, da finanskrisen var på sit højeste, og aktiemarkedet nåede bunden. Ud af det skabte jeg en succesfuld virksomhed, så hvis du kan komme ud på den anden side af denne krise, går vi ind i en virkelig positiv fremtid – især for de selvstændige.

Imens krisen står på, handler det for langt de fleste små virksomheder om at komme igennem, mere end det handler om at tjene penge. Det betyder altså også, at du skal være villig til at tage et tab, men med de rette tiltag kan tabet også begrænses i et sådant omfang, at du undgår en konkurs eller at blive sparket alt for langt tilbage til dit udgangspunkt.

I dette blogindlæg har jeg syv konkrete råd, som bl.a. forudsætter, at du giver en rabat eller lægger noget ekstra værdi oveni, som overstiger den omkostning, som det har for kunden at betale penge her og nu. Det er sådan, at hvis kunder skal betale penge upfront, vil de også forvente, at du giver dem noget igen. Rådene, som jeg kommer ind på, er:

  1. Gavekort/Klippekort
  2. Forudbetalte årsabonnementer
  3. Forudbetalte for salg af varer
  4. Afhold ferie og lønnedgang
  5. Sælge ud af gamle varer
  6. Forhandl dig til længere betalingsfrister
  7. Afvent statens tilskud og hjælpepakker

Råd 1: Gavekort/klippekort

Gavekort til din virksomhed og dine varer er en simpel og let forståelig kommunikation over for kunderne. Gavekort gælder både til B2C- og B2B-virksomheder, selvom du over for virksomhedskunder kan kalde det et klippekort og over for private et gavekort. En mere drastisk brug af gavekort er dealsites’ metode. Her tilbyder man fx to kuverter for én kuverts pris.

Eksempler på brancher, der kan benytte sig af det: restauranter, hoteller, online-shops o.l.

Råd 2: Forudbetalt årsabonnement

Har du en online-virksomhed, hvor du fx sælger software, kan du med fordel øge fokus på dine årsabonnementer og herigennem øge din likviditet. Det er almindeligt at sælge årsabonnementer i SaaS-virksomheder, men i denne tid kan du med fordel sætte ekstra fokus på den del, så du er bedre rustet i de næste måneder, hvor salget kan være mere svingende.

Brancher: SaaS-firmaer og typiske abonnementsfirmaer

Råd 3: Få forudbetaling for salg af varer

I tilfælde af at du fx ikke har varerne på hylderne, fordi de er udsolgt, eller du ikke har likviditet til at købe flere varer, så kan du bede kunderne om at betale, før varerne er leveret. Det gælder også, hvis dine varer specialproduceres.

Råd 4: Gå i dialog med dine ansatte om mindre ferie og lavere løn

I denne særlige situation kan det give god mening at tale med dine kollegaer om, hvorvidt de kan afholde noget af ferien, mens krisen står på. Det er naturligvis ikke en let opgave, men omvendt kan det jo være netop dét initiativ, der skal til, for at de rent faktisk har et job efter krisen. I medierne har der været meget snak om, at det er et fælles ansvar, og at vi skal stå sammen, så medarbejdere skal afholde noget af deres kommende sommerferie, mens krisen står på, og virksomheden ikke har brug for hænder. Det kan være rigtig effektivt. Du kan også tale med dine kollegaer om at gå frivilligt ned i løn for en periode. Da udgifter til ansatte er en af de største poster i en virksomhed, er der mange penge at spare her. Bemærk: Der er juridiske forhold, som du skal være opmærksom på, så sørg for at få kyndig rådgivning fra fa din advokat.

Brancher: De brancher, som har ansatte og overskud af hænder i forhold til arbejdspresset.

Råd 5: Sælg ud af gamle varer

Har du gamle varer liggende, så er tiden måske god til et ”førudsalg” eller ”coronaudsalg”, hvor du får tømt dine lagre og derved får aktiveret noget likviditet, som ellers ville være bundet i varer og lagerbeholdning.

Brancher: Skoforretninger, smykkeforretninger og andre butikker med lager

Råd 6: Forhandl dig til længere betalingsfrister

Dette råd er yderst effektivt og kan bestemt have en stor impact på dine virksomheder, hvis det lykkes. Det gode ved dette råd er, at du kan bruge det på alting i din forretning. Jeg ved, at mange har problemer med at betale deres høje husleje, så hvad er mere nærliggende end at tage fat på din udlejer? Hvis du står på randen af konkurs, kan du jo spørge din udlejer, om han helst vil have tomme lokaler eller blot udskyde huslejen, mens krisen hærger. Du kan jo starte med tre måneder. Derved hjælper udlejeren dig med likviditet, og du hjælper ham med fortsat at have en lejer i en svær tid. Dette råd kan bruges på alle dine leverandører.

Brancher: Alle

Råd 7: Vent på statens tilskud

Du kan også krydse fingre for, at staten kommer med tilskudsordningerne og positive likviditetsforslag, men det kan tage tid, så mens politikerne forhandler om alt det, kan du iværksætte de øvrige initiativer. Der er allerede blevet meldt ud, at du kan udskyde momsbetalinger og a-skatter m.m., hvilket alle er tiltag, der vil hjælpe dig med din likviditet her og nu.

Brancher: Alle

Afsluttende bemærkning

Bemærk dog, at når du giver rabat og får likviditet upfront, har du både et etisk og et moralsk ansvar. Du forpligter dig til at levere varerne på et senere tidspunkt, og ovenstående metoder skal kun bruges, hvis du også kan levere dine ydelser. I det perspektiv skal du heller ikke lade dig snyde, hvis du får mange penge ind på ovenstående initiativer – de penge skal række mange måneder, så brug dem fornuftigt.

Som udgangspunkt skal du være klar til at give dine kunder noget igen, hvis de skal betale penge forud for dine ydelser. Det letteste er at give rabat, men hvis du har noget andet, som er mere værdifuldt end en krone-rabat, og som koster dig mindre likviditet, er det en idé at benytte sig af det.

Generelt handler den sundhedskrise, som vi befinder os i, ikke blot om at vaske hænder og holde afstand. Den handler også om, at vi sammen skal hjælpe hinanden. Det gælder også arbejdsgivere, som hurtigt fulgte anbefalingen om at sende medarbejdere hjem.

Hvordan håndterer du ændringerne i dit lønprogram?

Har du ansatte og skal refundere løn, kan du håndtere det på en enkel måde i lønprogrammet Salary, ligesom du også kan oprette dig gratis, hvis du ikke er kunde endnu. Salary er brugervenlig for selvstændige og bogholdere, sådan at du let kan foretage ændringer og justeringer.

Jeg håber, at rådene har været inspirerende og gør det lettere for dig at komme igennem de næste måneder.

Følg med på indlægget 2 Kommentarer

Efterlad en kommentar