Toke Kruse: Min skabelon for, hvordan jeg lancerer virksomheder med succes – og hvordan du undgår fiasko

8.039 visninger

04. okt. 2017

Nogle iværksættere lancerer én virksomhed, mens andre slet ikke er nået dertil endnu. I blogindlægget fortæller jeg, hvordan jeg selv lancerer virksomheder på en simpel, men effektiv måde, med brug af virksomhederne Bilagscan og Salary. Ligesom så meget andet bliver det nemmere og nemmere for hver gang. Læs indlægget og undgå nogle af de fejl, som andre ofte begår, når de lancerer en virksomhed eller et nyt produkt.

Sådan lancerede jeg både Salary og Bilagscan

toke-event

Oprindelig skulle Salary være lanceret længe før Bilagscan, men grundet udfordringer med at få udviklet softwaren, simpelthen fordi vi ikke kunne finde udviklere nok, og vores CTO stoppede, endte det med, at Salary og Bilagscan blev lanceret næsten samtidig. Timingen kunne have været bedre, men omvendt ligger målgrupperne for de to virksomheder langt væk fra hinanden, hvorfor jeg har valgt at dele PR-strategien op, sådan at dækningen af de forskellige virksomheder ikke er identisk.

Forskellige lanceringsdatoer
Oprindelig skulle Salary lanceres i slutningen af 2016, men det blev udskudt. Trods det var vi så langt med planerne, at jeg vurderede, at en offentliggørelse af vores lønsystem var på sin plads. Flere i branchen vidste godt, at jeg puslede med idéen til et brugervenligt lønsystem, så vi satsede og fik bragt en stor, dybdegående artikel i Berlingske Business. Nu var det kendt, at der var løn uden hårdt arbejde (Salarys slogan) på vej. Vi nærmede os lanceringen af Bilagscan, som var sat til foråret 2017, men som udviklingen skred frem, var produktet ikke modent nok. Men hvad gør man så? Vi har en god idé og en virksomhed, som snart er klar, hvor man har brug for testkunder uden at fortælle alt og alle om, at jeg havde stiftet en virksomhed med Preben Damgaard. For sådan har vi det nok alle: Når vi offentliggør vores virksomhed eller nye produkt, skal det være stort og komme ud til hele verden. Jeg fik idéen til et særarrangement for kernemålgruppen uden at fortælle andre om det end mine LinkedIn-kontakter og i øvrigt ikke fortælle, at vores nye virksomhed var arrangør.

Markedsføring før vi lancerede
Den 1. februar 2017 slog Bilagscan dørene op for det, vi kaldte fremtidensregnskab.dk, og som tiltrak 800 revisorer og bogholdere. Det var det seriøse startskud, hvor vi kunne se, at alene Preben Damgaards og mit navn trak en stor del af de tilmeldte og gav stærk opbakning fra revisor- og bogholdernetværk, herunder FSR – Danske Revisorer.

I Salary havde vi en lignende udfordring – for øvrigt nok et generelt problem, når man starter virksomhed. Man vil gerne have kunder og en indikation af interessen for ens produkt. Mens vi i Bilagscan gik foredragsvejen med et event, skrev vi i Salary guides et år før lanceringen. Herigennem fik vi over 4.500 signups, før vi åbnede endeligt op i oktober.

Du kan gøre nøjagtigt det samme: Indsamle kunde-leads et år før du går i markedet, på alverdens kreative måder. På den måde starter du ikke åbningsdagen med en luder og en lommetyv. Tilbage i Billy gjorde jeg det samme – her var jeg dog mere åben om, hvad der kom, så der lavede vi simpelthen blot en simpel landingpage, hvor interesserede brugere kunne tilmelde sig. Inden lancering havde vi ca. 400 tilmeldte, og lanceringen blev blandt andet skudt i gang med en god historie i Børsen under navnet ”Økonomisystem i skyen udfordrer E-conomic”.

Tips før endelig lancering:
• Sørg for en simpel og klar signup-formular.
• Sørg for at finde et produkt, der passer til din målgruppe, så det, du giver, er relevant for kernemålgruppen (guides, event etc.).
• Overvej timingen for at gå ud offentligt med din kommende virksomhed, men vent heller ikke til sidste øjeblik.

Den samme mediestrategi hver gang
Hver gang jeg lancerer en virksomhed, er strategien den samme: Hvordan kan jeg komme ud bredt med nyheden om, at jeg starter en virksomhed, samtidig med at jeg sørger for, at kernemålgruppen får budskabet leveret direkte? Det første kan PR klare, den anden del skal communities gøre for dig. Du skal altså finde steder, hvor kernemålgruppen befinder sig og approache dem her.

Lancering af Bilagscan var en klassisk Børsen-historie, for det er her, vores kernemålgruppe læser avis, mens det for Salary var tech-medier og Berlingske Business, hvor mange mindre virksomheder følger med.

Du skal vælge dine medier med omhu og gennemtænke, hvordan vinklen i pressen skal være. Hvad er formålet med artiklen, og hvorfor er det en nyhed? Sjældent er det produktet, som er i fokus, men derimod det problem, du løser, eller den gevinst, du opnår. Tal derfor ikke om produktet, medmindre det revolutionerer et marked, men læg hovedvægten på de to førnævnte ting. Om nyheden er tilstrækkeligt stor, kan du læse mere om under Pressemeddelelse og de fem nyhedskriterier.

Mange undervurderer effekten af PR, men hvis den udføres rigtigt, kan det være det, som får snebolden til at rulle og blive springbrættet for din virksomhed eller produktlancering.

Sådan lancerer du din virksomhed eller dit nyeste produkt

lancering copy

Før du lancerer en virksomhed, er der nogle grundlæggende ting, som du skal have på plads. I mit tidligere blogindlæg Sådan undgår du at fejle, når du lancerer beskrev jeg, hvor vigtigt det er, at du ikke favner for bredt. Nedenfor beskriver jeg nogle af de ting, som du skal have på plads, før du slipper din virksomhed eller dit produkt løs over for offentligheden.

Klar vision med et klart budskab
I langt de fleste markeder er der konkurrenter, som kæmper om opmærksomheden fra de samme kundesegmenter. Det er derfor afgørende, at du klart får din virksomhed og dit produktudbud til at skille sig ud fra resten af markedet. I min nyeste bog Unfair har jeg samlet de fem vigtigste områder, hvor du kan differentiere dig og opbygge nogle kvaliteter, som ikke uden videre kan kopieres af konkurrenterne.

Når du har din vision klar og kan formulere den i maksimalt én sætning, kan dét budskab gennemsyre din webside og din PR-indsats og strømline alt, hvad virksomheden gør. Konkret har vi i Salary ladet ”løn uden hårdt arbejde” være den gennemgående linje i alt, hvad vi kommunikerer, foruden ”gratis”. Det er dét budskab, vi gerne vil ud med, og som vi mener er det nye blandt de eksisterende lønsystemer: nemmere og gratis.

I Bilagscan har vi haft en lignende strategi: 10 x billigere end konkurrenterne og 100 % korrekt scanning. Hensigten er at adressere de faktuelle problemer, som hersker på scanningsmarkedet: Det er for dyrt at komme i gang, og scanningerne er ikke præcise nok. I tillæg til det budskab har vi lagt hovedvægten på teamet med Preben Damgaard, Lars Seier Christensen og mig selv, fordi vi tror på, at teamet kan gøre en forskel, når det gælder om at få vores mission til at lykkes.

En klar visuel identitet og et stærkt brand
screenshot-dashboard-720x420-newSelvom det tager tid og koster mange penge, og det kan være svært at etablere et stærkt, professionelt brand fra starten, er virksomhedsnavn, logo og den visuelle identitet superafgørende for, at potentielle kunder opfatter virksomheden som professionel. Især som ny virksomhed har du ekstra behov for at skabe tillid og troværdighed, netop fordi kunderne ikke kan gøre den del af arbejdet indledningsvis. Den første kunde er nogle gange den sværeste kunde at lande, og derfor er et professionelt aftryk vigtigt fra starten.

Konklusion – der er ikke to ens veje til succes, men en god start kan gøre forskellen mellem succes og fiasko

river

Det er vigtigt at pointere, at to virksomheder eller produkter ikke er ens, så hvad der virker for den ene kan være en dødssejler for den anden. Fælles for de lanceringer, som jeg har stået i spidsen for, er dog følgende:

• Gå i markedet med en pre-lancering ca. 12 måneder før den officielle lancering.
• Brug medierne til at skabe bred opmærksomhed om din lancering.
• Vær klar med et professionelt setup og med en virksomhed eller et produkt, der er unikt i forhold til markedet, da det underbygger den gode historie og øger muligheden for at få en succesfuld start.

Vandet i en flod flyder kun én gang det samme sted og på samme tidspunkt. Det samme gælder for lanceringer – du kan ikke kopiere andres lanceringer, men du kan blive inspireret af dem og gennemarbejde din egen lancering.

God vind og god kamp med din lancering!

Følg med på indlægget 8 Kommentarer

  • Dennis Knudsen siger:

    Hej Toke

    Du er spot on, tak for altid gode indlæg, også de politiske – du har ordet I din magt, du ender jo med at blive den nye Lars Tvede 🙂

    • Toke Kruse siger:

      Hej Dennis
      Tak for din kommentar og stor ros – det sætter jeg pris på! Dejligt at høre, at du synes, at jeg rammer plet.
      Toke

  • Jacob siger:

    Meget inspirerende!

    Er selv igang med at etablere en relativt uopfindsom virksomhedside.

    Vi mangler helt klare den visuelle branding. Det har vi ikke investeret synderligt meget i.

    Hvor vigtig vil du sige, at det er, når det kommet til stykket ?

    • Toke Kruse siger:

      Tak.

      Personligt er brandet ALT afgørende for succes, hvis det står til mig. Hvordan skal kunder skelne dig fra konkurrenter? Hvordan skal de huske dig, hvis du ligner de andre? Hvad skal kunderne tænke om dig, hvis du ikke har en klar visuel identitet? Jeg har lagt rigtig meget arbejde i både Salary, Billy og Bilagscan for at ramme den tone, som jeg mener, er den “rigtige” i forhold til kunderne, og det gør jeg netop fordi, at det er esssentielt for at stå ud og stikke frem i mængden.

      Hilsen
      Toke

  • bobby siger:

    Den her guide er helt perfekt, hvis man er en kendt iværksætter og kan komme i medierne med historier som vi andre ikke kan. 🙂

    Og selvfølgelig hvis man har mange investor kroner i ryggen så man kan udvikle et killer produkt fra start af.

    Men på trods af det er det et godt råd at lave en signup form og satse på content inden produktet er lanceret.

    God vind.

    • Toke Kruse siger:

      Bobby, jeg giver dig selvføgelig ret i, at det gør det lettere at komme i medierne, hvis man har været der før, men kernen fra ovenstående er, at alle kan gøre det. Men historien skal være god. Og så kan man jo samtidig overveje, om man kan styrke sit team med en bestyrelse eller lignende for at bane vejen på PR-fronten. Mulighederne er mange.
      God vind.

  • Mathias Villadsen siger:

    Kære Toke,
    Tak for din artikel.

    Hvis man nu er i den situation at man har lanceret sit produkt men mangler stadig subscribers (i vores tilfælde venues), hvordan ville du gribe det an?
    Min partner og jeg har arbejdet på det her projekt i 9 måneder og vi brænder for det mere end noget andet.

    Succes er vel noget alle stræber efter…

    • Toke Kruse siger:

      Kære Mathias
      Tak for din kommentar. Starten er ALTID svær, så det handler om at få momentum og få snebolden til at rulle. Jeg kender ikke jeres produkt godt nok – men hvad kan du komme i tanke om, som er svagheden ved dine konkurrenter eller hvad kan du gøre, som understreger, at I kan noget mere end konkurrenterne? Hvor kommer jeres kunder henne og hvor kan I få de første kunder på?

      Start småt og slut stort – så det gør ikke noget, at de første kunder kræver ekstra hårdt arbejde, især hvis den metode, som I benytter, kan skaleres.

      God vind.

Efterlad en kommentar