Toke Kruse: HR-software bliver den næste store, hypede it-bølge

167 visninger

05. jun. 2019

HR bliver det næste store område inden for softwareudvikling og tech-startups – nøjagtigt som det har været tilfældet med regnskab de sidste 20 år, hvor det meste regnskab er blevet digitalt, og manuelt bogføringsarbejde er minimeret. Digitalisering af HR-området er altså den nye hard trend, og den er allerede i fuld gang. Og sammen med bl.a. Bo Steffan Nielsson (manden til højre på billedet) går jeg ind i det marked.

Hvad er en hard trend?

En hard trend beskriver en uundgåelig udvikling, som, uanset hvordan du vender og drejer det, kommer til at ske. Det er kun et spørgsmål om relativt kort tid, før der kommer en bølge af digitale HR-værktøjer, som alle vil udfordre det traditionelle marked og de traditionelle tankegange. Markedet og HR, som vi kender det i dag, bliver disruptet af helt nye spillere, arbejdsgange og måder at håndtere HR på.

En lignende trend har været i gang inden for regnskab i det sidste årti, hvor online regnskabsprogrammer har været et af de softwareværktøjer, der er bruset frem i et højt tempo. Udviklingen var allerede i gang for 20 år siden, men i dag er vi nået til et punkt, hvor de fleste virksomheder er i ‘skyen’ eller kommer det inden for de næste par år.

Hvorfor bliver HR det næste store inden for software?

HR har ligget næsten stille i de sidste årtier, og der er ikke sket nogen nævneværdig udvikling. Ja, faktisk så foregår mange ting, som de altid har gjort, uden at være blevet væsentligt forbedrede. Bare for at nævne nogle eksempler:

  • Man hyrer ansatte ved at læse CV’er og har traditionelle rekrutteringsbureauer til at ligne prospects op.
  • Man har årlige MUS-møder med henblik på at udvikle medarbejderen.
  • Stress håndteres alt for sent, og man er først i de senere år begyndt at tage det alvorligt.
  • Tilfredshed blandt medarbejdere måles enten gennem en spørgeskemaundersøgelse eller indsamles slet ikke struktureret.
  • Performancemålinger hører til salgsstillinger og er ikke bredt anerkendt til alle stillinger.

Samtidig har markedet flyttet sig med stormskridt mod en mere digital hverdag, hvor det både er lettere og mere legitimt at indsamle data. Herigennem opstår der er hav af muligheder, der vil udvikle medarbejdere og teams i et helt nyt tempo og med en målbar effekt. Uden digitaliseringen som fundament ville HR-værktøjer ikke blive til en hard trend, så det er heller ikke et tilfælde, at det først er nu, det sker. Teknologierne er der, og interessen stiger støt. Markedet ønsker smartere og nemmere måder at håndtere medarbejdere og personale anno 2019.

Hvorfor bevæger jeg mig ind på det marked?

Allerede da jeg fik idéen til lønsystemet Salary, begyndte jeg så småt at bevæge mig fra regnskab over mod HR, og i dag er visionen med vores Salary-team da også at bygge HR ind som kernen i den differentieringsfaktor, der adskiller os fra de traditionelle lønsystemer. I forlængelse af Salary har jeg også beskæftiget mig med firmaet Successteam, som bliver en moderne metode til at samle teams og i det hele taget håndtere HR langt smartere. Det er et naturligt skridt for mig, der har stiftet mere end 10 virksomheder og haft ansvaret for rigtigt mange forskellige teams. Jeg ved, hvor mange udfordringer der er, når man arbejder med mere end 10 personer, og udfordringen bliver ikke mindre, i takt med at teamet vokser.

Os fra Successteam tager sin bid af kagen

Jeg har sammen med Bo Steffan Nielsson (der har mere end 30 års erfaring inden for HR og it-arkitektur) grundlagt Successteam, som bliver et online HR-værktøj, der vil hjælpe individet, teamet og virksomhedens bundlinje.

Successteam har fire kerneområder, hvorpå der måles blandt medarbejdere og ledelse, så det bliver lettere at handle:

1. Performance
2. Stress
3. Loyalitet
4. Tilfredshed.

Tesen er, at hvis dine medarbejdere er tilfredse og glade for at være på teamet, afspejler det sig i en mindre stresset kultur og en højere loyalitet. Har du et team, som har det godt, opnås der bedre resultater – både de bløde og hårde af slagsen. De fire målepunkter er altså en sammensmeltning af nogle essentielle områder for at få succes med dit team – deraf ”Successteam”.

De fire målepunkter vil blive sat i relation til følgende tre niveauer for at give en helhedsforståelse af, hvor man skal sætte ind, og hvor de bedste resultater opnås, eller problemerne opstår:

1. Individet
2. Lederen
3. Kulturen.

Vi tror på, at fx stress enten udspringer fra en selv, fra en ubetænksom leder, eller fordi man befinder sig i en kultur, hvor man altid er bagud. Vi tror på, at vi kan forbedre rammerne væsentligt og hjælpe tusindvis af teams med at performe bedre på alle parametre. Successteam bliver for alle virksomheder af enhver størrelse, men med fokus på typiske teamstørrelser på 10-100 personer.

Den helt store indsats for Successteam bliver ikke blot at indsamle data og spytte en masse fine grafer og tal ud, men at levere forklaringer og konkrete guidelines til at løse de problemer, som identificeres. Det bliver superbrugbart for både individ, leder og kultur.

What’s next?

Vi lancerer Successteam senere på året, men du kan allerede nu tilmelde dig til at få updates frem mod lanceringen.

Opret dig gratis her: www.successteam.dk

Efterlad en kommentar