1.253 visninger

27. mar. 2018

Salary-teamet blev grundlagt på mange års erfaring og kun af erfarne branchefolk, og det har endnu ikke kostet en krone i løn.

Det vigtigste for en succesfuld virksomhed er ikke, hvor god idéen til produktet er, men udelukkende dine evner til at sammensætte det helt rigtige team. I dette blogindlæg får du de ingredienser, som jeg har sammensat mit team af i det nye lønprogram Salary. Selvom indlægget ikke er udtømmende, er det længere end de fleste, for opbygningen af gode teams består af mange elementer, som f.eks.:

1. Hvordan starter du med at bygge et team?
2. Hvordan laver du stillingsopslag (hvis det er vejen frem)?
3. Hvordan spreder du budskabet om din virksomhed, inden du lancerer?

Gode teams bliver som regel dygtigere og dygtigere, mens et dårligt team aldrig udvikler sig. Det er sådan, at dygtige mennesker tiltrækker ligesindede, og når du først har tilføjet de første dygtige, udover dig selv, så begynder du også at kunne få andre ansatte fra deres netværk.

1. Salarys team startede med at være to adskilte teams

Faktisk var det sådan, at Salary-teamet ikke startede som ét, men som to. Jeg startede allerede Salary tilbage i 2014/2015, hvor fokus var marketing og design, mens den tekniske del blev en fiasko. Ja, faktisk brød samarbejdet sammen over to omgange, og grundplatformen skulle have taget udgangspunkt i Bluegarden, men også det faldt i vasken. Vi gik i gang med konceptet og lagde en plan for at integrere til et mindre lønprogram og gjorde klar til lanceringen i slutningen af 2016. Vi fik stor eksponering i Berlingske, og budskabet ramte indbakken hos en af mine tidligere kollegaer fra Billy, der selv sad og kodede lønprogram sammen med fire andre udviklere, og det havde de gjort i et år. Mens mit team havde fokuseret på marketing, brugervenlighed og design, havde dette team fokuseret på den tekniske del, og det skulle vise sig, at vi var et perfekt match. I 2017 tog udviklingen fart, og alt blev strømlinet, så vi i dag har det klart letteste lønprogram, men også et ekstremt fleksibelt lønprogram, der fungerer 100 % via et API og med en gratis-model.

Pointen med ovenstående er, at teams kan sammensættes på mange måder, men en fællesnævner er ”netværk”. Har du et stærkt netværk, er det lettere at samle gode teams, og det skal du huske at gøre brug af igennem åbenhed omkring din virksomhed og idé. Havde jeg oprindeligt ikke skiltet med, at der i 2017 ville komme et let lønprogram, havde vi ikke i tide kunnet slå teamene sammen.

2. Stillingsopslag er yt, men hvad er så nyt?

Det første, mange tænker på, når de skal ansætte nye folk, er ”stillingsopslag”, men det er altså yt, for du finder sjældent de gode medarbejdere via et opslag. Men hvad skal du så gøre? For det første kan et mere moderne stillingsopslag være et videoopslag på fx LinkedIn, hvor du som ejer fortæller om den virksomhed, du er i gang med at bygge, og får solgt din kultur og stilling på en livlig måde. Det gjorde min gode ven Tobias Schelle, da han skulle finde en ny til sit team HER. Men det, som har givet mig de bedste på teamet – både i Salary og i andre virksomheder – er aktivt at lede efter dygtige profiler. En tredje ting, som har virket for mig, er, at folk er kommet til mig med idéer og forbedringsforslag til mine virksomheder. Fx er designeren i Salary en, som faldt over vores webside og syntes, at der var ting, som vi kunne forbedre i designet og signup-processen. Han er nu ejer og arbejder fast på teamet. Sådanne henvendelser er nemmere at få, hvis man har et navn, folk kender, men det hjælper også, hvis du lægger op til at have en åben kultur og inviterer folk med i din virksomhed. Det vil sige at være eksplicit om, hvad du laver, og hvorfor du har virksomheden på fx de sociale medier.

3. Sådan udbreder du kendskabet til din virksomhed, mens udviklerne sveder

Følg med i del 2 i næste uge, når jeg netop fortæller alt det, du kan gøre, mens du som marketingsperson venter på, at udviklerne koder færdig.

Salary skulle på markedet, men vi var ikke klar til at lancere produktet. Pis… hvordan skulle jeg så begynde at samle e-mailadresser og udbrede budskabet om Danmarks kommende lønprogram, der skulle banke bunden ud af Danløn? Og det var ikke, fordi udviklerne på teamet ikke havde travlt, men marketingfolkene kunne lige så godt optimere deres tid og gå i gang med marketing. Jeg fik idéen til den ultimative håndbog til små virksomheder med ansatte under navnet ”HYR & FYR”. Overskriften stammer fra mine erfaringer med, at man skal hyre og fyre hurtigere, end vi normalt går og tror. Pointen vil jeg gerne uddybe her, så du undgår den fejl, som mange andre og jeg selv har begået.

Min erfaring er, at vi iværksættere har en tendens til at vente for længe med at ansætte den næste, og denne tendens ser jeg især for dem, som skal ansætte deres allerførste. Problemet med at vente for længe er, at man taber momentum på et tidspunkt, hvor ens virksomhed er i fremgang, og her skal man supplere med flere ressourcer for at udnytte det fulde potentiale. Omvendt skal man også erkende, når ansatte trækker et team ned, og her skal man fyre hurtigere, end man tror, ellers bliver det dyrt.

Du kan downloade guiden HYR & FYR gratis, når du tilmelder dig Salary.

Bonus: Skift dit lønprogram gratis ud med Salary, og giv dig selv og dine ansatte et federe år


Du vidste det måske ikke, men det er højsæson for opstart i et nyt lønprogram, så jeg vil også benytte muligheden for at fortælle, hvad Salary som det eneste lønprogram kan gøre for dig.

For det første er Salary gratis op til 10 ansatte, og du får fuld adgang til at køre løn helt gratis med alle de funktioner, som du behøver. Har du flere behov, som fx automatisk integration til dit regnskabsprogram, kan du opgradere for kun 19 kr./lønseddel.

Andre konkrete forskelle er:
1. Salary er det eneste lønprogram, som overfører samtlige bilag i dit regnskabsprogram, sådan så du slipper for alt manuelt arbejde.
2. Brugervenligheden er så markant bedre, at du ikke behøver at være uddannet bogholder eller regnskabsekspert for at oprette nye medarbejdere.
3. Fremtiden byder på andre smarte funktioner, som endnu ikke er offentliggjort, men sagen er, at Salary er fleksibelt bygget op, så det er også en investering at skifte.
4. Medarbejder-app i samme brugervenlige design lanceres snart, så lønsedler kommer let ud til dine medarbejdere.

Og til sidst kan vi flytte dig gratis og helt automatisk fra Danløn, hvis du allerede er kunde der – så behøver du ikke at røre en finger, og vi hjælper dig godt videre med Salary.

Afslutning på det gode team

Et godt team har forskellige profiler, og min grundfilosofi som it-iværksætter er, at man skal have en udvikler, en designer og en forretningsmand. Det er grundplatformen for et solidt team, som du kan bygge videre ud fra. Her kan der være undergrene, som fx en produktansvarlig, en brugervenlighedsekspert, en marketingmand og en administrativt stærk person.

Gode teams kommer ud af åbenhed om din virksomhed, fokus på kompetencer i dit netværk og så selvfølgelig hårdt og målrettet arbejde for at skaffe de samme rette mennesker til jeres virksomhed og team.

Følg med på indlægget 2 Kommentarer

  • Mikael Syska siger:

    Fandt tilfældigt Salary.dk på google da jeg ledte efter en nem måde at lave løn på, ja, godt nok kun til mig selv, men det faktum at det hele integrere til jeres konkurrent ( Dinero, i hvert fald hvis man kigger med Billy øjne ).

    Men det er helt perfekt … jeg er pisse glad for det.

    SALARY er FUCKING AWESOME.

    • Toke Kruse siger:

      Det er jeg bare super glad for at høre – fedt! Og der kommer endnu flere fede ting, så der er mange gode ting i vente.
      Toke

Efterlad en kommentar