Sådan fastsætter du din abonnementspris i et SaaS

372 visninger

21. jun. 2017

Prisfastsætning kan være noget af det sværeste, for der er så mange faktorer, som spiller ind, men her i blogindlægget giver jeg dig nogle holdepunkter, som hjælper dig godt på vej.

I min verden er der fire forskellige punkter, som du skal forholde dig til. De er følgende:

–  Hvad tager dine nærmeste konkurrenter?
–  Vil du prissætte i forhold til værdi eller pris?
–  Hvordan er din differentieringsstrategi udover pris?
–  Skal du tjene penge, eller skal du have mange brugere?

Du kan i øvrigt med fordel læse Intercoms bog (gratis), hvori der også findes et helt kapitel om prissætning: https://www.intercom.com/books/starting-up

Konkurrenter

Når du skal prissætte din virksomhed, er det naturligt at se konkurrenterne over skuldrene – mest af alt for at finde ud af, hvilket leje de ligger i, og hvilke priser der fungerer for dem. Herfra kan du tage en beslutning om at være billigere, have de samme priser eller være dyrere, afhængigt af din positioneringsstrategi på markedet. Da jeg startede Billy, gik vi efter at være de billigste af de professionelle regnskabsprogrammer på markedet, hvilket betød, at vi lagde prisen på 89 kr./md. I Salary har vi endnu ikke lagt os fast på prisstrategien, udover at vi helt sikkert ikke bliver dyrere end konkurrenterne.

Værdi over pris?

Når du prissætter din virksomhed, så vær sikker på, at du også får kommunikeret værdien ved at bruge dit produkt ud, så det ikke alene går på, hvad dit produkt koster at købe, men også hvilken værdi det skaber. Det kan være, at der følger store tidsmæssige besparelser med, eller man som virksomhed kan tjene flere penge. Du kommer dog sjældent uden om, at prisen altid spiller en afgørende rolle for, om en bruger ender med at blive kunde.

Differentieringsstrategi

En ting er at differentiere sig på prisen, men en anden ting er al den funktionalitet, som du tilbyder, og som konkurrenterne ikke har. Her er det vigtigt at slå et slag for, hvad du gør anderledes end andre, og som kan underbygge den pris, som du tager for dit produkt. Du skal derfor også have en differentieringsstrategi på plads, forud for din prissætning.

Skal du tjene penge eller have mange brugere?

Til sidst, men ikke mindst, må du gøre op med dig selv, om det er vigtigt for dig at tjene penge eller vækste din virksomhed med mange brugere. En lavere pris giver som udgangspunkt flest kunder, selvom der kan være undtagelser. Her kan du tænke i exit-strategi – er der en potentiel køber, som kunne være interesseret i mange brugere, men ikke går lige så meget op i, at du har et flot overskud og tjener penge? Det er min holdning, at du skal sætte prisen efter, hvad kunderne vil betale, og hvis du sætter den højere, skal du bruge enormt meget krudt på at overbevise dem om, at det er værd at investere. Salget går bare lettere, hvis det er en ”no brainer” at blive kunde.

Alt det andet, som du også skal vide om priser i dit SaaS

En af udfordringerne ved at lægge dine priser under 100 kr./md. er, at du i SaaS-regi maksimalt kan betale 600 kr. for at skaffe en ny kunde. Det har jeg skrevet mere om i blogindlægget ”Fem SaaS-begreber, du skal have styr på”. Ligesom du kan læse Guide til SaaS på gratisbog.

Følg med på indlægget 4 Kommentarer

  • Michel siger:

    Hej toke rart at følge din succes og de guld korn du giver fra dig, jeg syntes det er lækkert at man kan søge råd i det du skriver mange tak,
    jeg mangle bare lige at få svar på hvordan man prissætter noget der ikke er forevejen,

    Men ellers super med alt den erfaring du deler ud af.

    Mvh. Michel.

    • Martin Vesth siger:

      Velbekomme! Det er svært, men en tommelfingerregel er, at hvis du har et godt team, et proof of concept, at værdien er under 10 mio kr. Hvis du intet har og det blot er en idé er det nok mere, hvad du selv vil eje af virksomheden efter første investeringsrunde. Her er en tommelfingerregel, at en investor/angel vil have mindst 20-30% for at gå med.

      • Michel siger:

        Tak for svaret, jeg fik desværre ikke forklaret mig godt nok (undskyld) , men en tommelfingerregel på at prissætte et produkt (software) når der ikke er nogle der yder den service vi har, hvad skal man så tage udgangs punkt i.

        Mvh. Michel.

        • Toke Kruse siger:

          Det har jeg ikke et konkret svar til. Men som udgangspunkt handler det om, hvor meget andre synes virksomheden er værd på et givent tidspunkt. Du er velkommen til at booke en time til 3.000 kr., hvis jeg skal sætte mig ordentligt ind i din virksomhed.
          Toke

Efterlad en kommentar