339 visninger

09. apr. 2018

Jeg har arbejdet med regnskabssoftware i knap 10 år, og bankerne har altid været bagud og lukket inde i en forestilling om, at de kan styre showet. Nu kommer PSD2, som er et fint forsøg på at åbne bankboksen, så det ikke kun er bankerne selv, som sidder på værdifulde data, men også kunderne selv, som i al beskedenhed trods alt er deres. Og det er lige her, bankerne viser sig fra deres forældede side. Hvorfor skulle de give adgang til fx kontoudskrifter i digitalt format til deres kunder, og hvorfor skulle man muliggøre gratis overførsler mellem to bankkonti? Hvis du spørger mig, så skal de gøre det, fordi der derved kommer så mange forretningsområder til bankerne og andre virksomheder, at det vil skabe så meget mere vækst for disse virksomheder.

Problemet er lukkethed og et monopol

Problemet er bare, at bankerne er vant til at sidde bag tunge, dyre og komplekse banklicenser, og det gør dem tilsyneladende sårbare over for innovation og virksomheder, som kan flytte sig hurtigere end dem selv. Tager vi MobilePay, så er det produkt blevet rost til skyerne som et udtryk for, at bankerne godt kan tænke innovativt. Men den succesfulde lancering skyldes hverken innovation eller genialitet, men udelukkende at Danske Bank har et monopol som Danmarks største bank. De fik da også swipet det konkurrerende produkt af banen – ikke på funktionalitet eller smartness, men fordi Danske Bank var størst og fik sat markedsstandarden hurtigst på tværs af alle banker. Tragikomisk nok er det denne tværgående strategi, som bankerne selv er bange for, og de åbner derfor i små, langsommelige steps og ikke en millimeter mere, end loven foreskriver.

Glad og tilfreds bankkunde

Jeg er selv kunde i Danske Bank og er fuldt ud tilfreds med den service, som jeg får. Men det styrende mastodont, som låser de ansatte i Danske Bank fast på en overordnet vision om at beskytte banken mest muligt, handlingslammer selv de allerdygtigste medarbejdere, og det er synd. For jeg ser små, grønne spirer rundt omkring i bankerne, men skridtene er meget små og nogle gange så små, at det føles, som om alting står stille eller endnu værre, at omverdenen kører fra Danmark. Tænk engang, hvis bankerne tog nogle skridt, som svarede til deres position som giganter – deres omsætning ville eksplodere på alle de produkter, som har at gøre med at tænke store tanker og agere på de idéer, der udspringer heraf.

Konkrete løsninger, som virksomhederne må vente på

Gudskelov er MobilePay anbragt i et selvstændigt selskab, og alle bankerne er gået sammen om det produkt, der forhåbentlig kaster rigtig mange gode ting af sig. Men det er stadig ikke muligt at få leveret helt simple og oplagte løsninger fra bankerne digitalt. Det rammer væksten i Danmark, og jeg tror oprigtigt også, at det rammer Danske Banks pengepung, at de ikke tør se et par år ud i fremtiden. Fx ville det være oplagt, at Danske Bank gik foran med løsninger som fx regnskabssoftware, der kunne betale regninger direkte i regnskabsprogrammet eller fuldautomatisk fik transaktioner fra virksomhedernes bankkonti ned i regnskabsprogrammet. Ingen siger, at det skal være gratis, så selv ved lave transaktionsgebyrer ville banken kunne skabe helt nye forretningsmodeller.

Overvej en fleksibilitet, som virksomhederne kunne have, hvis deres regnskaber altid var up to date med samtlige bankkonti, og betalinger af regninger skete automatisk, når virksomheden havde godkendt en betaling og udgiften blev registreret i regnskabet. Aldrig mere skulle virksomheden eller bogholderen spilde tiden i et forældet netbank-interface, og aldrig mere skulle et regnskab minde om en skotøjsæske med stakkevis af krøllede kvitteringer, mens ingen rigtigt ved, om kunden går konkurs om tre måneder.

Gevinsten er let at få øje på for alle, men monopolet må dø!

Først og fremmest ville bankens kunder kunne få et live-indblik i deres egne virksomheder, hvilket ville give dem langt bedre styr på forretningen. De ville også kunne spare tid på administration, som for de fleste er en stopklods for at fokusere på det, der virkelig skaber værdi.

Banken ville samtidig få kunder, som har styr på deres økonomi, og jo bedre indblik man som iværksætter har i sin økonomi, jo bedre kan man øge væksten i sin forretning. Det giver anledning til flere banklån og nye bankprodukter og alt i alt en sundere kundeportefølje.

Set fra regnskabsprogrammernes side ville vi få mulighed for at bygge bedre brugeroplevelser og lade strategiske beslutninger i virksomheden ske på et mere oplyst grundlag. Korrekt, bankerne ville skulle opgive deres netbanker og drømmen om at sidde på alle data, men alt peger alligevel i retning af, at data skal stilles til rådighed digitalt. Det er bare med at tage stafetten og løbe i mål og dermed præge fremtiden ud fra princippet: Jo mere innovativ og smart en virksomhed kan være, jo større markedsandel får den. Det så vi jo selv med MobilePay.

Skal vi komme i gang?

Følg med på indlægget 1 Kommentar

  • hansen siger:

    Fint indlæg hvordan er arbejdsdelingen i alternative valutaer ligmed spekulativ uden indsats, dvs en alternativ valuta handles for at den så skal omveksles og bliver opkøbt af storebror igen, den har ingen ansatte der lægger låne ordre end i systemet og er der for slet ikke værdiskabende i forhold til sin kendthed. bøger på det område fraråder denne metode men den er nu en realitet at det handler om at omveksle sin coin til valuta. ja bankerne overfører ikke hemmeligt penge over grænser i weekenden men der er fri adgang til token økonomi ligmed gensidige gavekort fordet er kun godt med en klar bank jura der klokke klart udlægger teksten for det modsatte må så være deleøkonomi med en arbejdsdeling uden banken .løsningen er at kontakte indlægshaver og høre om et nyt produkt der siger nej til apps, nej til computer øjne og ja til kundekontakt.

Efterlad en kommentar