Den problemdrevne designproces for iværksættere og selvstændige

240 visninger

02. maj. 2017

Toke Kruse interviewer designer Jonas Goth. Få gratis adgang til det + 4 andre eksperter. I alt 60 minutter med gode råd, idéer og inspiration til iværksættere og selvstændige med ansatte.

knap (1)

Design handler om mere, end at det ser smukt ud. Kernen er at løse problemer på den bedst mulige måde med afsæt i målgruppen. Design kan være en bænk, et logo, en webside eller et program. Det er løsningen af et konkret problem, der er designerens primære opgave.

Du kan få kerneelementerne fra interviewet med designtalentet Jonas Goth nedenfor, men hvis du vil have alle de gode råd, så se det 10 minutter lange interview.

 

Et godt design starter med problemet

Med et godt design kan de besøgende afkode budskabet på din hjemmeside hurtigt. Her kan du bruge modellen ”problem, løsning og gevinst”, som betyder, at du som designer og leder skal identificere det problem, du gerne vil løse. Derefter kan du tale om løsningen (hvordan man løser problemet). Ofte starter folk med løsningen uden at identificere de problemer, som målgruppen har. Det er vigtigt, at du gør det, da folk er drevet af at løse de problemer eller pains, som de har i deres hverdag, og ikke nødvendigvis først tiltrækkes af løsningen. Til sidst skal du sætte fokus på, hvilken gevinst målgruppen får af at få løst sit problem.

Lønsystem fra fortiden

I Salary, som Jonas Goth arbejder for, har markedet været totalt stagneret, og Danløn har indtil nu været de små og mellemstore virksomheders foretrukne lønsystem. I interviewet fortæller Jonas, hvordan der kan være en stor tidsbesparelse ved at kunne håndtere virksomhedens løn let og i et brugervenligt system. En dygtig designer tager konstant udgangspunkt i problemstillingen og bygger designet op med afsæt i det.

Funktionelt design

Det er ikke nok at designe noget flot; der er også en funktionel del, hvor designeren tager udgangspunkt i, hvem der skal se på det og kernen i problemet. Du får kendskab til problemet ved at undersøge udfordringerne ved et givent produkt.

Fem andre eksperter udtaler sig…

Dette blogindlæg er 1 ud af 5, som er målrettet virksomheder og ledere, der gerne vil vækste deres virksomhed. Der er fem områder:

Strategi
– Design
PR
SEO
Growth hacking

Efterlad en kommentar