Gør dig selv til kommerciel seniorudvikler og opnå særstatus

I mine 15 år som iværksætter og ejer af stribevis af it-virksomheder er der en bestemt type udvikler, som fortjener at blive fremhævet. Det skal ikke forstås sådan, at andre, ikke-kommercielle udviklere ikke er dygtige, men her i blogindlægget sætter jeg fokus på den enorme kvalitet og værdi, en kommerciel udvikler har for enhver it-virksomhed. Derfor er det heller ikke en nødvendighed, at alle udviklere bliver kommercielt anlagte, men et udviklerteam styrkes, hvis der er mindst én udvikler, som er det.

Det handler ikke om at have den rigtigste kode

It-virksomheder er ikke sat i søen for at kunne konkurrere om den flotteste, sejeste eller mest ”rigtige” kode. Virksomheder er sat i søen for at tjene penge, og den udvikler, som både forstår sig på god kode og samtidig forholder sig til, hvilke konkurrencefordele virksomheden får i markedet, vil opnå særstatus. Selvfølgelig har succesfulde it-virksomheder et vist fundament af god kode, men det er langtfra kodens niveau, som afgør, hvor stor succes de har (medmindre dét er kernekompetencen i virksomheden). Det gør derimod evnen til at kommercialisere virksomhedens produkt. Tag for eksempel Microsoft – det er ikke just en virksomhed, som er kendt for sublime, velfungerende systemer, men ikke desto mindre har de haft enorm kommerciel succes.

Knappe ressourcer nødvendiggør prioritering

Især i mindre virksomheder, hvor ressourcerne er knappe, og udviklingsafdelingen i særdeleshed skal prioritere hver en time (og man ikke nødvendigvis har en product manager), er det givet godt ud, hvis udviklerne kan sætte sig ind i den kommercielle del af forretningen. Da udvikling ofte ligger i et grænsefelt mellem produkt og marketing, har det altså sin absolutte fordel, hvis du som udvikler har en god forståelse for begge områder.

Større konkurrence mellem udviklere: Her er et tip, hvis du vil stikke ud

I fremtiden bliver det mere og mere populært at uddanne sig eller beskæftige sig som udvikler, da der for det første følger en god løn med, og man for det andet kan få job overalt. Hvis du som udvikler vil skille dig ud fra mængden, er her et tip til for alvor at kunne udvikle et unikt kompetencesæt, som giver dig en gigantisk konkurrencefordel i forhold til andre udviklere: Hvis du kan tillære dig et fokus på den kommercielle del af en forretning, vil du nå langt.

Det er i sagens natur ikke let at blive både en dygtig udvikler og en dygtig forretningsmand, for det er to vidt forskellige arbejdsområder. Men hvis du kan sætte dig ind i, hvad der driver en virksomhed fremad, udover god kode, får du en fordel. Det er klart den slags udviklere, som har et ben i hver lejr, der kan vurdere, hvor god koden skal være, og hvorvidt den tid, som du som udvikler bruger, er godt givet ud set med virksomhedens kommercielle briller.

Der er to veje at gå, hvis du tager den kommercielle del til dig. Den ene vedrører de udviklere, som aldrig investerer nok i at blive sindssygt dygtige til at kode. Disse personer kan blive produktudviklere (product managers), som et bindeled mellem udviklingsafdelingen og marketing. Den anden mulighed er at blive en af de ekstremt dygtige udviklere, der samtidig tillærer sig den kommercielle del.

En kommerciel seniorudvikler erstatter ikke marketing, men styrker produktet

Det er ikke, fordi den kommercielle seniorudvikler skal erstatte forretningsudvikling og marketing. Langtfra. Men han eller hun skal i højere grad sidde med, når de kommercielle beslutninger skal træffes, i stedet for at tage sine egne beslutninger, der beror på de teknisk tunge argumenter for, hvorfor koden skal omskrives, eller der skal introduceres et nyt sprog.

Derfor er den kommercielle seniorudvikler værdifuld

Den kommercielle seniorudvikler er altså værdifuld, fordi virksomheden på den ene side har en dygtig person til at kode og samtidig har en udvikler, der kan tage bedre og hurtigere beslutninger om, hvilke dele af koden der er vigtige set med kommercielle briller.

Den kommercielle del af udvikling kan ligge langt fra en almindelig hverdag, hvor man fokuserer mere på selve kodningen end på, hvor mange kunder der kommer ud af en ny funktion. Men hvis du i endnu højere grad evner at tænke kunder ind, mens du udvikler, så er du allerede et skridt tættere på at opnå denne særstatus.

Upload dit udvikler CV: knap

 

Gå aldrig glip af et blogindlæg – tilmeld dig mit nyhedsbrev.

4 Comments

  • Bo Bommersholt Sørensen siger:

    Det er SPOT ON Toke!

  • Christoffer Steenbeck siger:

    Du rammer hovedet på sømmet, Toke…

    Jeg oplever ofte, at opgaverne kommer i et jævnt flow, netop fordi, at jeg selv har været omkring end del ecommerce projekter gennem tiden.
    Forståelsen for, at programmering skal forklares på en god måde, at den opstillede opgave skal give et godt og brugbart udfald, men bestemt også, at man får diskuteret de idéer, som en kunde kan bringe op.
    Input kunne sagtens være direkte kommercielle, men de kunne lige så godt tage udgangspunkt i egne erfaringer, som ja, nok i sidste ende – også tangerer kommercielt i en eller anden form, men måske ikke direkte 🙂

    Men shhhh…! De fleste outsourcer nok deres udvikling, da man, ofte, uden et modspil med den kommercielle vinkel, kan være bedøvende, om det er dansk eller udenlandsk kode. (Set bort fra mulig differentieret kvalitet i koden)
    – Så indtil nu, hvor dit indlæg rammer nettet, har ‘vi’ haft en forholdsvis nem tilgang til spændende opgaver, som netop falder i en strid strøm, da man kan tilbyde det ‘næste step i udviklingsfasen’. 🙂

    • Toke Kruse siger:

      Skønt, at du synes det, Christoffer -altså at jeg rammer plet.

      Det er helt sikkert også en styrke at være kommerciel anlagt, som udvikler, når projekter skal diskuteres. Kunden antager ofte, at it’en “bare virker” og så er de mere interesserede i deres egen forretning.

      Toke

Leave a Reply