Jeg har samlet nogle af de mest centrale områder, du skal vægte, når du skal vælge din businesspartner i dit næste iværksættereventyr. Der er et uendeligt antal parametre, som har noget at sige, når du skal vælge en businesspartner, men i blogindlægget får du de seks vigtigste årsager til, om jeg har holdt på en forretningspartner eller ej.

1. En businesspartner er ikke en hyldevare

Du finder ikke ”bare” en businesspartner ved at lave et jobopslag. At finde en businesspartner er som at finde en ny bedste ven. Forholdet er dog bundet sammen af andre årsager end et traditionelt venskab.

2. Du vælges ikke pga. pengene

Præcis som ved et ægte venskab finder I ikke sammen, fordi den ene er bedre til at skabe en forretning end den anden, eller fordi den ene har penge, og den anden ikke har. I finder sammen, fordi I har fælles værdier og fælles ambitioner og lægger det samme i virksomheden. Måske kommer den ene med teknisk viden og den anden med en marketingindsats, men I samarbejder, fordi I vil det samme, og I kan lide hinanden.

3. Alle skal skabe konkret, målbar værdi

Ord som møder, rådgivning, netværk og administration er som udgangspunkt ikke værdiskabende. Hvis det er dine stærke sider, så skal de udløse en konkret omsætning eller en konkret værdi, der gør en direkte forskel for virksomheden. Fx er et møde uden et salg lig nul kroner i banken. Hvis mødet omvendt bringer en ny kunde ombord, så er det målbart. Kan din businesspartner ikke det, bør du tænke en ekstra gang.

4. At producere noget

Sørg for, at den businesspartner, som du arbejder sammen med, kan skabe noget. Det kan være alt fra at skabe et produkt, designe en ny ting, skrive en folder, udvikle en webside eller opbygge virksomheden. Han eller hun skal skabe noget konkret – altså iværksætte og skabe. Kort fortalt er et væsentligt kriterium for at vælge en businesspartner: Har personen skabt noget helt selv?

5. Ligemænd og fælles respekt

I skal have respekt for hinandens arbejde, og det arbejde skal opfylde ovenstående punkter. I skal ses som ligemænd og på lige fod. Det er ultravigtigt for samarbejdet, at ingen er mere overlegen end den anden. I skal være afhængige af hinanden. Hvordan kan det måles? Forestil dig, at hvis den ene person forlader virksomheden, så kan den næsten ikke længere hænge sammen. I hvert fald ikke, når I opbygger virksomheden. Det er klart, at i takt med, at den bliver større, kan I ansætte personer, som erstatter jer, men fundamentet i virksomheden skal udgøres af ejerne. At være ligemænd betyder ikke, at I skal have samme erfaring, baggrund eller alder, men I skal være gensidigt afhængige af hinanden og være lige meget værd.

6. Pas på med at vælge en manager-type

Det kan virke attraktivt at finde ens modsætning, og derfor falder man for en person, som er god til at tale og kan fremstå som en god manager. Men intet startup har brug for en manager. Du har brug for en leder – en, som kan tage fat og gå forrest. En manager-type går ikke forrest, men sætter andre i gang med at arbejde og har intet begreb om, hvad der foregår ”på gulvet”. En manager-type virker selvsikker og værdiskabende, men sagen er, at han er overflødig for din succes. Han afholder mange møder, kan lide at få updates og Excel-ark, men skaber ikke noget. Han er blot en, som vil udnytte dig (enten bevidst eller ubevidst).

Opsamling

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at seks gode råd ikke er tilstrækkeligt, når der er uendelige parametre, som udgør et solidt, tillidsfuldt og stærkt partnerskab. Men én ting er sikker: Vær kritisk med et nyt partnerskab og byg det op ud fra gensidig respekt og tillid.

Hvis du bliver i tvivl om, hvorvidt partnerskabet er på gal kurs, så overvej, hvordan du kan få det afklaret med din businesspartner. Tag det hellere op for tidligt end for sent. Et stærkt partnerskab kan godt bære, at man er uenige. Et tvivlsomt partnerskab bryder sammen, hvis man går hårdt til hinanden. Ligeledes går det også skævt, hvis man skal begynde at opgøre timer og rapportere, hvor langt man er nået osv.

Eksempler fra mit liv

Jeg havde kendt en i otte år lige indtil den dag, hvor det kom til at handle om, at han skulle give mig tilbage. Den dag, hvor man finder ud af, at ens arbejde ikke bliver værdsat, fordi ens businesspartner ikke vil betale penge for ens indsats, springer kæden af. Fx hvis en businesspartner på den ene side ikke laver noget målbart værdiskabende og på den anden side ikke vil opgive sine ejerandele eller betale kolde kontanter som kompensation for dit arbejde, så ved du, at det kan koste jeres samarbejde.

Jeg håber, at du kunne blive inspireret og er mere OBS, når du skal vælge samarbejdspartner.

Mange hilsner

Toke Kruse

– stifter af Billy.

Ps. lige så slemt det kan være at vælge den forkerte businesspartner, lige så godt er det, når man vælger rigtigt. De mange fordele og gode ting har jeg fx oplevet med min nuværende businesspartner i Billy, Sebastian Seilund, hvor vores samarbejdet styrkes konstant .

Gå aldrig glip af et blogindlæg – tilmeld dig mit nyhedsbrev.

2 Comments

  • Kasper Tidemann siger:

    Det er et virkelig godt indlæg, der på ærlig vis illustrerer nogle af de faldgruber, som kan være så pokkers svære at se i starten. Især pointen omkring ikke at finde en manager-type rammer plet i min optik, fordi man ikke kan skabe en stor succes i et Excel-ark – der skal produceres noget konkret i stedet.

    • Toke Kruse siger:

      @Kasper
      Tak for din kommentar. Du fremhæver en af mine favoritter – Excel-fælden! Det er så let at putte en virksomhed på formel, hvis alt foregik i Excel, men det gør det ikke.
      Toke

Leave a Reply