De fem nyhedskriterier og PR til iværksættere med vækstplaner

1302 visninger

02. maj. 2017

Toke Kruse interviewer pr-ekspert Uffe Erup Larsen. Få gratis adgang til det + 4 andre eksperter. I alt 60 minutter med gode råd, idéer og inspiration til iværksættere og selvstændige med ansatte.

knap (1)

PR handler om at skabe opmærksomhed omkring din idé via medierne på en anderledes måde, end hvis du laver en reklame eller en annonce. Faktisk handler PR om alt andet end at promovere produkter. Det handler om den gode historie, og det kan Uffe Erup Larsen fra Samurai-PR fortælle meget mere om i det følgende interview.

Få det fulde 60 minutters interview med fem andre eksperter, samt min nyeste håndbog “HYR&FYR” med gratis. Skriv dig op:

knap (1)

Nedenfor får du en opsamling af interviewet med fokus på de fem nyhedskriterier samt på, hvordan du kan kontakte journalister med din gode historie.

De fem nyhedskriterier inden for PR

Der findes fem klassiske nyhedskriterier, som definerer den gode historie for journalister. Evner du at identificere, om din virksomhed kan leve op til et eller flere af disse kriterier, kan du måske skære dig vej ind til journalistens hjerte. De fem nyhedskriterier er:

Aktualitet
Væsentlighed
Identifikation
Sensation
Konflikt

Aktualitet – nyhedskriterium 1

Det er det mest oplagte nyhedskriterium, da nyheder handler om, at de er aktuelle. Dvs. at hvis din virksomhed er oppe i tiden eller løser problemer, som er oppe i tiden, så kan du have en god historie på baggrund af det.

Væsentlighed – nyhedskriterium 2

En god historie skal vedrøre et større antal mennesker. Der er ingen, som vil læse om en niche-historie, medmindre den er relevant for flere. Det betyder, at hvis dine kunder udgør en bred masse, og du løser et konkret problem for dem, så kan din historie skrives med afsæt i det. 

Identifikation – nyhedskriterium 3

Kan du ramme folk, så de kan identificere sig med historien, så er det et af elementerne i den gode historie. Her kan du bruge en kunde som case eller en autoritet til at styrke identifikationen. Det gør, at journalisten vil skrive om det.

Sensation – nyhedskriterium 4

Det er sjældent, at dette nyhedskriterium kan anvendes til iværksættere og mindre virksomheder. Det handler om noget helt exceptionelt og er typisk det, som fx BT og Ekstra Bladet skriver om. Så har du en historie inden for dét felt, kan du gå efter disse medier.

Konflikt – nyhedskriterium 5

Medier kan godt lide konflikter, for det er noget, som deres læsere i bund og grund næres af: Når det går skidt for nogen, eller der er en kamp. Derfor kan du fremprovokere en historie eller fremhæve en konflikt mellem din virksomhed og en konkurrent.

Tre trin, når du skal i medierne

Her finder du en opsamling af de tre ting, du skal benytte dig af, når du skal i medierne.

ET: Du skal ikke sende en masse pressemeddelelser ud, men tage direkte kontakt til journalister, som har skrevet om lignende historier. Sørg for, at din historie falder inden for mindst ét af de fem nyhedskriterier.

TO: Du skal altså gennemskrive din gode historie, inden du kontakter en journalist. Du behøver ikke at sende ham eller hende en pressemeddelelse, men du skal have styr på den gode histories vigtigste punkter, så du kan gøre journalisten interesseret.

TRE: Tag én person og ét medie ad gangen i stedet for masseudsendelser.

Husk, at journalister får op imod flere hundrede e-mails om dagen, så din historie skal skille sig ud, og du skal ikke være ked af det, hvis du får et nej. Du skal sælge problemet og ikke sælge din virksomhed og dine produkter. Du skal evne at sætte dig selv og virksomheden i anden række og fokusere på de fem nyhedskriterier.

Læs PR-skabelon og få 10 gode råd om, hvad mailen til journalisten skal indeholde.

Fem andre eksperter udtaler sig…

Dette blogindlæg er 1 ud af 5, som er målrettet virksomheder og ledere, der gerne vil vækste deres virksomhed. Der er fem områder:

Strategi
Design
– PR
SEO
Growth hacking

Efterlad en kommentar