Selvom lederen ikke ligefrem behøver at nyde at fyre folk, er det vigtigt, at en leder ikke har det mindste problem med at tage en sådan beslutning. Alt for ofte hører man, at det er svært at fyre folk. Men det kan koste virksomheden store penge, hvis en leder ikke ser det som det mest naturlige at opsige folk. Det er og bliver en ekstremt vigtig del af jobbet. En dygtig leder er ikke bange eller bekymret for at opsige folk og ligger heller ikke søvnløs op til det, som for en person kan vise sig at være dommedag.

“Virksomheder er sat i søen for at skabe profit – den er ikke sat i søen for at skabe hyggelige rammer og en varmestue for folk.” – Toke Kruse

Årsagen er simpel: Hvis det først er ubekvemt, en udfordring eller på anden måde føles svært at gennemføre en opsigelse, vil der med stor sandsynlighed rende ansatte rundt, som skader virksomheden. En virksomhed har brug for at skabe vækst, fremdrift og synlige økonomiske resultater, ellers overlever den ikke på et konkurrencepræget marked. Langt de fleste virksomheder er sat i søen for at skabe profit – essensen af en virksomhed – den er ikke sat i søen for at skabe hyggelige rammer og en varmestue for folk.

Set fra et mere følelsesladet og socialt ansvarligt perspektiv vil nogle måske mene, at det for ansatte handler om andet end at levere resultater og værdi til virksomheden, og at der skal være plads til alle. I min optik er det farligt at anskue verden sådan, da det samtidig betyder, at man tillader dovenskab og ansvarsløshed. Jeg kæmper hver dag for, at hver og én ansat i mine virksomheder har en forståelse for deres egen værdi og relevans for virksomheden. Det gavner hverken den ansatte eller virksomheden, at det bliver en sovepude, eller at der ikke er sammenhæng mellem lønnen og den værdi, som skabes. I min virksomhed skal en ansat generere fire gange sin egen løn, og selvom det måske kan lyde som et højt tal, er det en central tommelfingerregel, for at virksomheden har penge til at videreudvikle sig, markedsføre sig og dække de udgifter, der kommer med en ansat. Derfor er det også altafgørende, at den ansatte forstår denne ratio, så man ved, hvornår man er værdifuld, og hvornår man ikke er. For hvis en ansat er overflødig, har både virksomheden og den ansatte med andre ord et problem.

Undgå de forkerte ansatte

Hvis du har et dygtigt team med ansatte, som forstår at skabe værdi, slipper du helt for at fyre folk. Hvis du vil vide lidt om, hvordan du kun ansætter de bedste og undgår at ansætte de værste, skal du læse min bog A Players (du kan hente første kapitel gratis). Den sætter fokus på dem, som alle virksomheder har brug for; dem, der kan tænke selv, er proaktive og prioriterer det, der skaber mest værdi i virksomheden. Netop dem, som er produktive og har en ratio på over 4 gange deres løn: A Players!

Toke Kruse

Gå aldrig glip af et blogindlæg – tilmeld dig mit nyhedsbrev.

6 Comments

  • Nikolaj Nørup Sostack siger:

    Genrelt enig synes dog det er lidt til den kyniske side.
    De ledere, der har svært ved at fyre er dem der også har svært ved at formulere en konkret forventning.

    Hvis ikke medarbejderen ved hvilke forventninger der er og hvad der giver værdi for firmaet er det jo i sagens natur svært at indfri.

    Så inden lederen kan være dygtig I din termonologi som jeg ser det skal han

    1. Have formuleret en klart defineret målsætning/forventning
    2. Sikret en måde at måle om disse indfries
    3. Sikret at alle forstår den
    4. Sikret rette mand til rette opgave

    Hvis dette er opfyldt er jeg overbevist om, at man både kan få varmestue og højtydende medarbejdere.

    • Toke Kruse siger:

      Tak for din kommentar, Nikolaj.

      Jeg ved godt, at indlægget kan fremstå “kynisk”, men min pointe er bare klar: Hvis først man frygter en fyring, så vil det ende med, at du har et hav af ansatte, som skal have et andet arbejde, hvor de bedre kan udfylde deres stilling.

      Jeg er dog enig i, at der er nogle krav den anden vej, hvor lederen har givet nogle konkrete retningslinjer for hvad, der forventes. Her må der omvendt også stilles krav til den ansatte, som ikke kan forvente, at lederen skal fortælle alt i deltaljer for, hvad der er værdifuldt, men at den enkelte også tager et ansvar. I dét lys er det en gensidig forventningsafstemning og ansvarsfordeling.

      Toke

  • Toke Kruse om lederstil | Toke Kruse siger:

    […] Synes du om interviwet vil du også synes om blogindlægget om lederstil. […]

  • Toke Kruse om lederstil | Toke KruseToke Kruse siger:

    […] Synes du om interviwet vil du også synes om blogindlægget om lederstil. […]

Leave a Reply